Vijf tips om met jouw webshop bezoekerspieken op te vangen

Eindejaar is typisch één van de drukste periodes voor elke winkel. Dat is ook zo voor de online winkels en e-commerce. Eindejaar is typisch één van de drukste periodes voor elke winkel. Dat is ook zo voor de online winkels en e-commerce.

Net als tijdens de soldenperiode en Black Friday ben je best voorbereid op veel klanten die je online shop met een bezoekje vereren.

Wij geven graag 5 nuttige tips waar je zeker op moet letten.

blackfriday

5 tips om je webshop voor te bereiden op bezoekerspieken

1. Keep it simple

Zowel je website, je gebruikservaring als je checkout-flow die goed zitten, zorgen mee voor een goede conversie. Op drukke momenten kan je ervoor kiezen om te focusssen op enkele kernproducten of - diensten. Je kan deze in de spotlight plaatsen op een vereenvoudigde landingspagina. Less is more in dit geval en producten die je wil aanprijzenn geef je best aandacht op een aparte pagina.

2. Update je software

Het is cruciaal dat je ervoor zorgt dat je online shop te alle tijde op de meest recente versie draait. Nieuwe versies bevatten beveiligingsupdates en zijn meestal sneller dan voorheen.

Een goede hosting partner zal onder de motorkop ook steeds zorgen dat de hosting infrastructuur mooi up-to-date staat. Jij houdt best rekening met het applicatieve gedeelte.

3. Sneller door caching

Bij Hosted Power kan je rekenen op een berg ervaring qua caching. Door ons ondersteunde systemen zoals Redis, Opcache, MemCached of Varnish, zijn bewezen technologieën die ervoor zorgen dat pagina's die er voor elke bezoeker hetzelfde uitzien (bv. de landingspagina) sneller worden ingeladen.
Andere pagina's die uniek zijn voor elke gebruiker, zoals het winkelmandje, hebben hier minder baat bij.

blackfriday

4. Zorg voor een schaalbare omgeving

Moderne hostingproviders hebben de mogelijkheid om live je productie omgeving uit te breiden als deze aan de limieten van haar capaciteit dreigt te komen. Door in te zetten op een schaalbare cloudomgeving, verhoog je de kans aanzienlijk dat je webshop beschikbaar blijft tijdens piekperiode.

5. Overleg met je hosting partner

Ondanks het feit dat de meeste degelijke hosting partijen proactieve monitoring inzetten, kunnen bezoekerspieken zo snel en accuut voorvallen, dat de monitoring niet voldoet en het beter is om op voorhand je hostingpartner in te lichten.

Op deze manier kunnen ze je adviseren en helpen om stappen te ondernemen die je beter wapenen tijdens de extreem drukke verkoopmomenten in je online winkel. Ook de extra ogen die meekijken aan de back-end van je applicatie zijn geruststellend.
Eindejaar is één van de meest belangrijke momenten van het jaar voor vele online shops. Daarom is het belangrijk om te allen tijde de communicatie met je partners te onderhouden. Zij kunnen je helpen om van deze dagen een succes te maken.

Wil je meer weten over deze onderwerpen?